Wojciech Wawrzak

Wojciech Wawrzak

prawnik kreatywnych, bloger, ninja produktywności

Way of Life – aplikacja, dzięki której wygrasz z wyrzutami sumienia

Za oknem ciemno, w bloku na przeciwko gasną kolejne światła. Ty również kładziesz się do łóżka. Zanim zaśniesz, stoczysz walkę z wyrzutami sumienia.

Miałeś pobiegać, odpuściłeś. Miałeś pouczyć się angielskiego, nie starczyło czasu. Zamiast wody, wypiłeś pół butelki coli, a zamiast sałatki greckiej zjadłeś paczkę chipsów.

To nie pierwszy raz. Obiecujesz sobie jednak, że ostatni. Wytrzymujesz dwa dni. Potem o obietnicy starasz się zapomnieć, by móc obiecać sobie na nowo.

Znasz to? Ja tak. Sam walczę o regularne realizowanie swoich celów dziennych. Odkąd zacząłem korzystać z aplikacji Way of Life, idzie mi dużo lepiej. Pragnienie „zielonego ciągu” robi swoje.

Jak działa Way of Life?

Way of Life to aplikacja służąca do budowania nawyków. Ustawiasz cele dzienne, a następnie każdego dnia zaznaczasz, czy udało ci się je zrealizować.

Cele mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne. Czyli możesz chcieć coś robić (np. biegać) albo możesz chcieć czegoś unikać (np. picia alkoholu).

Ja postawiłem sobie następujące cele dzienne:

  • trening (3 x trening biegowy i 3 x trening siłowy z wolną niedzielą),
  • przebywanie na świeżym powietrzu (codziennie 30 minut),
  • czytanie (codziennie 30 minut),
  • nauka angielskiego (codziennie 30 minut),
  • picie wody (codziennie 1,5 litra).

Zadeklarowanie osiągnięcia celu dziennego oznaczane jest kolorem zielonym, porażka kolorem czerwonym. Możesz też zaznaczyć dany dzień na niebiesko. Oznacza to, że nie chcesz, by ten dzień liczył się do statystyk, np. gdy jesteś chory albo gdzieś wyjeżdżasz.

Dni zielone następujące po sobie są zliczane. W ten sposób tworzy się „zielony ciąg”, o którym pisałem we wstępie. Dzień czerwony oznacza przerwanie ciągu i odliczanie rozpoczyna się od nowa.

Way of Life

Screeny z kilku różnych tygodni korzystania przeze mnie z aplikacji.

Oprócz widoku tygodniowego, który widzisz na zrzutach ekranu powyżej, możesz również wywołać widok miesięczny, który pozwala spojrzeć na swoje osiągnięcia w dłuższej perspektywie.

Dostępne są również statystyki postępów, gdzie możesz sprawdzić, jak poszło ci na przestrzeni wybranego okresu czasu, np. 6 miesięcy.

Way of Life - statystyki

Zrzut ekranu z widokiem miesięcznym oraz statystykami postępów z 6 miesięcy.

Statystyki możesz generować w różnych wariantach, z różnym wyglądem. Powyższe screeny to tylko przykład.

Ja nie korzystam z zaawansowanych opcji statystycznych. Wystarcza mi sama funkcja odznaczania wykonanego lub niewykonanego zadania w widoku tygodniowym lub miesięcznym.

Jeśli ty jednak potrzebujesz rozbudowanej analityki, aplikacja również spełni twoje oczekiwania.

Co daje Way of Life?

Dzięki Way of Life łatwiej zrealizujesz swoje cele dzienne. Przerwanie „zielonego ciągu” z powodu lenistwa stanie się trudniejsze niż dotychczas.

Jednocześnie będziesz miał dodatkową motywację, by regularnie działać. Rekord w nieprzerwanym przez kilkanaście lub kilkadziesiąt dni powtarzaniu danej czynności jest bardzo kuszący.

Zapewniam, że szybko wkręcisz się w zabawę, którą funduje aplikacja.

By jednak ta zabawa nie była tylko rozrywką, ale rzeczywiście pozwalała budować dobre nawyki, musisz być uczciwy.

Aplikacja nie zdiagnozuje za ciebie, czy rzeczyście zrealizowałeś dany cel dzienny. Wszystko opiera się na twojej deklaracji. Oczywiście możesz naginać rzeczywistość i ściemniać do woli, ale wtedy mija się to z sensem.

Ja często przyłapuję sam siebie na pokusie drobnego oszukiwania. Przykładowo, nie udało mi się uczyć angielskiego przez 30 minut, ale tylko przez 10, bo źle zagospodarowałem czas w ciągu dnia. Nie osiągnąłem celu określonego czasowo, ale mimo to kusi mnie, by zaznaczyć kolor zielony.

Staram się jednak nad tym zapanować, bo nie byłbym wtedy uczciwy, a „zielony ciąg” nie odzwierciedlałby w pełni rzeczywistości.

Pamiętaj, że korzystanie z Way of Life ma sens tylko wtedy, gdy jesteś wobec siebie uczciwy. W przeciwnym wypadku, to tylko maskarada.

Alternatywy dla Way of Life

Way of Life dostępna jest wyłącznie na iOS. W wersji bezpłatnej możesz dodać trzy cele dzienne. Wersja płatna, bez jakichkolwiek limitów, kosztuje 4,99$.

Oczywiście nie jest to jedyna aplikacja tego typu. Funkcjonuje przynajmniej kilka podobnych zarówno pod iOS, jak i Android. Znajdziesz je, szukając aplikacji do budowania nawyków. Oto przykłady:

  • momentum,
  • coach.me,
  • rewire – goal & habit tracker,
  • goal tracker & habit list.

Jeśli jesteś tradycjonalistą, cenisz analogowe życie albo po prostu lubisz robić zapiski ręcznie, możesz również zaprojektować własne Way of Life na papierze.

Wystarczy, że wypiszesz listę swoich celów tak, byś każdego dnia tygodnia lub miesiąca mógł odznaczać, czy zrealizowałeś dany cel, czy nie. Być może okaże się, że takie papierowe zapiski będą dla ciebie nawet bardziej skuteczne niż aplikacja w smartfonie.

Poniżej przykład analogowego Way Of Life w wykonaniu Oli z blogu Wolniej.

Analogowe Way of Life

Way of Life na papierze

Pamiętaj jednocześnie, że nieważne przy wykorzystaniu jakich narzędzi działasz. Liczy się to, czy osiągasz zamierzone rezultaty. Zaplecze techniczne ma być wyłącznie twoim wsparciem, nie celem samym w sobie.

Gotowy na poprawę swojego życia poprzez realizację codziennych, drobnych celów? A może już to robisz przy wykorzystaniu jakiegoś innego narzędzia? Opowiedz mi o tym w komentarzu lub wyślij wiadomość na adres kontakt@wojciechwawrzak.pl.

Podsumowanie

Way of Life pomoże ci budować dobre nawyki i realizować cele dzienne.

Aplikacja jest prosta w obsłudze i w czytelny sposób pokazuje twoje postępy.

Aplikacja dostępna jest wyłącznie na iOS, ale są podobne na inne systemy. Fajną alternatywą mogą być również papierowe zapiski.

W budowaniu nawyków podstawą jest uczciwość. Jeśli oszukujesz samego siebie, tracisz na tym tylko ty.


Podobał ci się ten artykuł? Udostępnij go innym. Dzięki poniższym przyciskom zajmie ci to dosłownie chwilę.

Chcesz być na bieżąco? Polub mnie na Facebooku.

P.S. Jesteś zainteresowany blogowaniem eksperckim, specjalistycznym? Dołącz do mojego projektu bloger-ekspert.pl.

Materiał wideo

Jako dodatek do tego artykułu przygotowałem 5-minutowe wideo podsumowujące to, co przeczytałeś powyżej. Jeśli chcesz je obejrzeć, zapisz się na mój newsletter. Po zapisaniu się, otrzymasz link do filmu.

Materiał dodatkowy do Way of Life

Zapisz się na newsletter, by uzyskać dostęp do wideo.

  • Osobiście korzystam w podobnym celu z aplikacji Habit List na iOS (http://habitlist.com) – sam fakt, że w formie powiadomień na ikonie aplikacji „wiszą” mi drobne zadania do wykonania, zmusza do działania 🙂

    Przyznam, że początkowo nie wierzyłem w zbawczą moc tego typu list, ale myślę, że cała esencja ich działania opiera się na subtelnym przypominaniu o rzeczach do wykonania.

    Kiedyś miałem tego typu mikrozadania dodane do Trello w postaci zbiorczego tasku, ale nie miało to takiej skuteczności + odwodziło mnie to od wykonywania zadań związanych z pracą ( zawsze bardziej kuszące jest poczytanie książki czy wyjście na spacer niż zrobienie kolejnego zadania w projekcie ;)).

    • Cześć, Tomku! O tak, te wiszące zadania do wykonania to świetny patent. Mnie na tyle irytują, że jak najszybciej chcę wszystko zrobić, by mogły zniknąć.

      Jeśli chodzi o zadania związane z pracą, to ja korzystam z Livespace. I tych dwóch sfer – codziennych zadań dla siebie oraz zadań związanych z pracą – nie mieszam, bo domyślam się, że tak jak w Twoim przypadku, mogłoby to mieć zgubne skutki.

  • Na Androida jest też trochę uboższy zamiennik: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.isoron.uhabits&hl=pl. Sprawdza się doskonale, przypomina o realizacji zadań i rzeczywiście potrafi wyrobić określone nawyki, o ile jesteśmy skrupulatni. Program nie podsumowuje nam aktywności, ale jest bezpłatny i po polsku ;-).

    • Cześć, Czarku! Wielkie dzięki za uzupełnienie mojego artykułu o zamiennik na Androida. 😊 Warto też pamietać, że aplikacja ma jedynie pomagać. Tak jak napisałeś, najważniejsza jest skrupulatność i własna wola zmiany codzienności. 😊

Send this to friend

© 2016 Wojciech Wawrzak